Per Hellqvist om IT-säkerhet och sånt

SIF fortsätter

12 Dec 2007

frågeteckenJag vet inte om det är en slump, eller om de gör det för att retas (skojjar bara), men efter blogginlägget igår kom det två nya e-brev från SIF. Det fortsätter i samma stil. I ena brevet var en SIF-adress avsändare och där fanns det 10 länkar, men tre av dem gick faktiskt till en SIF-domän… det var för att hämta logotyp-bilder (det kan kallas hotlinking och är ett vanligt sätt för bedragare att få ytterligare trovärdighet i sina brev.

I det andra brevet ska man logga in och fylla i en undersökning. Ingen av länkarna i e-brevet går till en SIF-domän och avsändaren var inte en SIF-adress…

Jag vet att det finns ett antal företag som tillhandahåller denna typ av tjänster helt legitimt. De utför marknadsundersökningar och sköter  kundkontakter. Jag är alltså inte emot det. Det vore att vara emot fri företagsamhet, och det är jag inte. Vad jag är emot är att man försöker vilseleda användarna genom att dölja den korrekta adressen bakom “klicka här för att logga in” text i html-formatterad e-post. Vad som gör det än värre är att adresserna som sedan används inte har någon som helst koppling till företaget som skickar ut e-posten. Och som vi såg i mitt inlägg igår så används till och med IP-adresser i länkarna. Detta är mycket illa och fel på så många sätt.

Alla måste hjälpas åt att stoppa bedragarna och göra det så svårt som möjligt för dem att lura oss.

Taggar: Allmänt

Kommentarer

3 kommentarer to “SIF fortsätter”

  1. Ludvig Magson on December 12th, 2007 13:20

    Man kan bara säga att

    “The business model is profitable, but the trust model is broken”

    … och förr eller senare kommer phish:arna att utnytja detta.

  2. Telia försöker göra rätt, men… : Säkerhet & Sånt on January 9th, 2008 21:35

    […] inlägg kan du läsa här (huvudposten) och här (ny fadäs). Hur man kommunicerar på ett mindre dåligt sätt (vill inte skriva […]

  3. Fler märkliga mejl : Säkerhet & Sånt on January 25th, 2008 16:21

    […] ännu ett praktexempel på dålig marknadskommunikation. Dels vänjer det, som jag tidigare bloggat om (har till och med skrivit en liten tipsruta), användarna vid att klicka på konstiga länkar, dels […]

Lämna en kommentar

Du måste vara inloggad för att lämna en kommentar.